Šajā lapā tiek izmantotas sīkdatnes. Vairāk informācijas te.

Piegādes deficīta sekas un atbalsts elektroauto iegādei – kas sagaida auto nozari 2022. gadā

Jaunais gads auto nozarē iezīmē pakāpenisku atkopšanos no pēdējo divu gadu laikā piedzīvotajām pandēmijas sekām. Plānots, ka nemainīgu līdera pozīciju saglabās komfortablie apvidus auto, kuriem šogad gaidāmi vairāki jauni modeļi Audi un Volkswagen klāstā, tostarp arī elektroauto Q4 Sportback e-tron.

Līdzās šī spēkrata ienākšanai tirgū, šis gads solās būs izrāviens visam elektro un hibrīda auto segmentam, pateicoties jaunajai valsts atbalsta sistēmai.

3500 pasūtījumi, sākot jauno gadu

Pēdējo divu gaidu laikā auto nozare piedzīvojusi pusvadītāju pieejamības un piegādes problēmas, kas gan privātajiem, gan korporatīvajiem klientiem kavējis iespēju tikt pie jauniem spēkratiem. Taču tas atstājis pozitīvu ietekmi uz mazlietoto auto segmentu, kurā 2021. gadā Moller Auto peļņa, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, augusi par 19%. Tā kā pērn automobiļu pieprasījums bijis krietni lielāks kā piedāvājums un jauna auto piegāde tika solīta 8-9 mēnešu laikā, šo gadu Moller Auto sācis ar rekordlielu pasūtījumu skaitu. No aizvadītajā gadā veiktajiem darījumiem, šogad plānots piegādāt aptuveni 3500 automašīnas. Precīzi nav zināms, kad auto piegādes termiņi atgriezīsies ierastajos tempos, taču aplēses liecina, ka 2022. gada otrajā pusē varētu būt gaidāmi uzlabojumi.

Apvidus auto līdera pozīcija

Aptuveni 60% no Baltijā reģistrētajām automašīnām ir apvidus auto un līdzīga tendence novērojama arī citviet, tādēļ šis ir īpaši interesants segments arī ražotājiem. Šobrīd Moller Auto dīleru centros Volkswagen klāstā vien ir astoņas SUV (Sports Utility Vehicle) tipa automašīnas un šogad gaidāmi tādi jaunumi kā Taigo un Multivan, taču Audi klāstu papildinās Q4 Sportback e-tron, R3, kā arī A8 PI.

Valsts atbalsts elektroauto iegādei līdz 4500 eur

Pateicoties Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) izstrādātajai grantu programmai, šogad plānots vēl lielāks pieprasījumus elektroauto segmentā. Šajā programmā privātpersonām paredzēts piešķirt 4500 eur lielu atbalstu jauna elektromobiļa iegādei, taču 2250 eur līdzfinansējumu lietotiem elektromobiļiem un jauniem ārēji lādējamiem hibrīdauto, kuru bāzes komplektācijas cena nepārsniedz 60 000 eur.

Tāpat uzlabojumi vērojami arī kopējā elektromobiļu infrastruktūrā, līdzās jau esošajām priekšrocībām, kā piemēram, bezmaksas stāvvietām un kustībai pa sabiedriskā transporta joslu, paplašinās arī uzlādes punktu pieejamība. Latvijas Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) decembrī pabeigusi projektu, kurā uzstādītas 139 uzlādes stacijas. Šis elektromobiļu uzlādes tīkls nodrošina uzlādes staciju pieejamību uz galvenajiem autoceļiem ik pēc 50 kilometriem. Tāpat tirgū ienācis pirmais privātais uzlādes tīkls Latvijā “Eleport”. Igauņu uzņēmums janvārī uzstādījis trīs uzlādes stacijas un līdz gada beigām plāno ierīkot vēl 27.

Kā liecina Auto asociācijas dati, pērn Latvijā reģistrēti 438 jauni un 544 lietoti elektroauto. Salīdzinot datus pa mēnešiem, var novērot, ka pieprasījums pēc elektroauto sarucis tieši gada noslēgumā, iespējams, tas saistīts tieši ar atbalsta programmas ieviešanu, kuru plānots uzsākt februāra izskaņā vai marta sākumā.

“Lai gan aizvadītā gada pārdošanas dati attiecībā pret 2020. gadu kopumā ir pozitīvi un pieprasījums pēc elektroautomobiļiem dubultojās (209 pret 468), arī mēs gada nogalē šajā segmentā izjutām kritumu. Zinot, ka šogad plānots ieviest valsts atbalsta sistēmu, redzam, ka patērētāji ir izvēlējušies nogaidīt. Protams, lēmums ir saprotams un arī mēs Moller Auto esam ceļā uz to, lai savos dīleru centros piedāvātu Audi un Volkswagen zīmola automašīnas  ar VARAM piešķirto atbalstu,” stāsta Moller Auto Baltic izpilddirektore Izīda Gerkena.

Uzņēmumu prioritāte – ilgtspēja

Par transportlīdzekļa ietekmi uz vidi domā ne vien privātie klienti, bet arī uzņēmumi. Liela daļa no tiem, īpaši starptautiska mēroga uzņēmumi, savā auto iegādes politikā ir iekļāvuši CO2 radīto izmešu limitu, kas paredz izvēlēties dabai draudzīgākus spēkratus. Bieži noteiktā robeža ir zem 50g/km un šo latiņu nepārsniedz vien elektro un hidrīda automašīnas. Arī ražotāji aktīvi strādā pie elektrisko automobiļu segmenta, lai spēkratus pēc iespējas pielīdzinātu iekšdedzes dzinēja sniegumam. Šajā ziņā pozitīva tendence vērojam arī pērnā gada premium segmenta elektroauto pārdošanas datos, kur kopumā Baltijā vērojams 30% pieaugums (303 pret 394).

Publicēts: 2022. gada 7. februārī